(Video) Kanak-Kanak Paling Gemuk Di Dunia Berjaya Turunkan 110kg - Oh! Media

OM Leaderboard Ad

(Video) Kanak-Kanak Paling Gemuk Di Dunia Berjaya Turunkan 110kg


Siapa yang ingat pasal adik Arya Permana dari Indonesia ni? Dia sekarang dah pun berumur 13 tahun dan pernah bergelar kanak-kanak paling gemuk di dunia suatu ketika dulu. Fuhh! Berat badannya dikatakan pernah mencecah sampai 193 kilogram.

Arya tidak boleh terlalu banyak sangat bergerak disebabkan berat badannya yang berlebihan tu sampai tak boleh pergi sekolah. Dengan tu, dia dah bertekad nak ubah gaya hidupnya dengan bantuan beberapa pihak. Baru-baru ni, seorang ahli bina badan Indonesia, Ade Rai iaitu jurulatih kecergasan kepada Arya ada memuat naik satu video tentang Arya.



Senang nya melihat aria hari ini... Fitnessmania, sekali lagi jangan salah paham ya... cerita SUKSES @ariaa.prm murni karena pola perilaku aria sendiri dan keluarga nya serta dukungan medis yg di dapatkan aria selama ini, saya lebih sekedar memotivasinya saja sebagai bagian dari orang-orang yang peduli akan perilaku sehat, terutama bicara dalam ikut berkontribusi mengurangi angka kelebihan berat badan yang selama ini menjadi kontributor utama penyakit kronis dan prematur kematian. Semoga cerita ARIA PERMANA menjadi pelajaran yang berharga bagi kita semua .. dan berharap anak-anak di indonesia memiliki orang tua dan keluarga yang mampu mempengaruhi nya secara positif sehingga bersedia dengan senang hati meniru perilaku sehat keluarga dan lingkungannya... Sebelum menjadi orang tua yang bijaksana bagi anak kita, berlaku lah bijaksana bagi diri sendiri, terutama dalam meningkatkan kemampuan kita menciptakan kesenangan pada TUBUH kita melalui pola perilaku sehari- hari... pola makan, pola gerak, pola istirahat, dan pola pandang .. TUT WURI HANDAYANI .. mengAJARkan cukup hanya dengan menCONTOHkan🙏
A post shared by Ade Rai (@ade_rai) on

Dalam video tersebut kita dapat tengok yang badan Ayra dah semakin susut dan jauh la beza kalau nak dibandingkan dengan dirinya yang sebelum ni. Berat badannya dikatakan susut sehingga 110 kilogram. Dikatakan Arya ada menjalani pembedahan barometrik (herotan badan), dan bersenam sampai lah badannya menjadi susut.

Sumber : Siakap Keli

+ Baca respon pembaca kanak-kanak paling gemuk turun 110kg di Facebook Oh! Media
Dikuasakan oleh Blogger.